Leestijd 7 - 9 minuten

Social media gebruik in Nederland 2023: cijfers en trends

Het aantal gebruikers van social media in Nederland is gestegen van 13,7 miljoen in 2022 tot 14,1 miljoen in 2023. Ook laten cijfers zijn dat het dagelijks gebruik van social media is toegenomen. In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten aan sociale media.

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Social media gebruikers

Social media gebruikers in 2023

Bekijk het overzicht van het aantal gebruikers van social media in Nederland met alle actuele cijfers tot en met begin 2023. We hebben meerdere bronnen onderzocht om vergelijkbare cijfers van 2022 te kunnen tonen.

Social mediaGebruikers 2022Gebruikers 2023Stijging/daling
gebruikers
WhatsApp12,5 miljoen13,3 miljoen+819.000
YouTube9,3 miljoen9,9 miljoen+630.000
Facebook10,3 miljoen9,9 miljoen-475.000
Instagram6,6 miljoen7,8 miljoen+1.178.000
LinkedIn5,0 miljoen5,0 miljoen-47.000
Pinterest4,2 miljoen4,6 miljoen+403.000
TikTok3,0 miljoen4,0 miljoen+1.034.000
Snapchat3,2 miljoen3,9 miljoen+683.000
Twitter3,5 miljoen3,1 miljoen-464.000
Telegram1,6 miljoen1,7 miljoen+89.000
Discord1.5 miljoen1.5 miljoen+64.000
BeReal-1,3 miljoen-
Reddit1.2 miljoen1.2 miljoen+1000
Twitch1.1 miljoen1.1 miljoen-26.000
Signal0,8 miljoen0,7 miljoen-98.000
Tumblr0,8 miljoen0,5 miljoen-415.000
Caffeine0,8 miljoen0,5 miljoen-429
WeChat0,6 miljoen0,4 miljoen-211
Foursquare0,5 miljoen0,3 miljoen-183
Mastodon-0,3 miljoen-
Clubhouse0,4 miljoen0,3 miljoen-173.000
Parler0,9 miljoen0,2 miljoen-640.000
WT Social0,4 miljoen0,2 miljoen-184.000
Triller0,5 miljoen0,2 miljoen-242.000
LeeftijdsgroepGemiddelde tijd op social media per dag
15 t/m 19 jaar161 minuten
20 t/m 29 jaar147 minuten
40 t/m 64 jaar95 minuten
65 en ouder88 minuten
Totaal114 minuten

Bronnen: Newcom, NJi, Telecompaper, CBS en GFK

Social media trends 2023

Het dagelijks gebruik van TikTok, Instagram en Snapchat stijgt sterk. Terwijl Facebook en Twitter actieve gebruikers verliezen. De meeste potentie zit bij BeReal, met een relatief positieve waardering en een stijgende positie onder jongeren.

  • Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers.
  • Gebruikers lijken meningmoe, want alle discussieplatformen verliezen gebruikers
  • Vooral jongere gebruikers stappen over naar "leukere" platformen.
  • Jongeren kiezen sneller voor TikTok, Snapchat en BeReal dan instagram, vooral tieners.
  • Videocontent wordt vooral door jongeren gemaakt
  • Twintigers en dertigers zijn vooral op discussieplatformen actief.
  • Op Facebook plaatsen vooral mensen tussen de 40 en 64 jaar berichten.
  • LinkedIn en Whatsapp krijgen meer vertrouwen dan Facebook, TikTok en Twitter.
  • Telegram, Signal of WeChat zijn nog geen volwaardig alternatief, en verliezen jongeren.

Gebruikers social media

Facebook

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers10,4 miljoen10,3 miljoen9,9 miljoen
Dagelijkse gebruikers7,3 miljoen6,9 miljoen6,6 miljoen

Instagram

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers5,9 miljoen6,6 miljoen7,8 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers3,7 miljoen4,0 miljoen4,7 miljoen

TikTok

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers1,7 miljoen3,0 miljoen4,0 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers0,8 miljoen1,6 miljoen2,6 miljoen

Twitter

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers2,9 miljoen3,5 miljoen3,1 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers1,2 miljoen1,4 miljoen1,1 miljoen

Snapchat

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers2,6 miljoen3,2 miljoen3,9 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers1,5 miljoen1,9 miljoen2,5 miljoen

WhatsApp

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers12,4 miljoen12,5 miljoen13,3 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers9,7 miljoen9,8 miljoen10,8 miljoen

YouTube

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers9,1 miljoen9,3 miljoen9,9 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers3,1 miljoen3,5 miljoen3,5 miljoen

Pinterest

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers3,9 miljoen4,2 miljoen4,6 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers0,9 miljoen1 miljoen0,8 miljoen

LinkedIn

Gebruikers202120222023
Aantal gebruikers5 miljoen5 miljoen5,0 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers1,07 miljoen1,2 miljoen1,4 miljoen

Volgens het laatste onderzoek heeft WhatsApp met 13,3 miljoen de meeste gebruikers in 2023. Om de tweede plaats heeft YouTube met 9,9 miljoen de meeste gebruikers. Op de derde plaats komt Facebook met 9,9 miljoen gebruikers.

De leeftijdsgroep van 15 tot en met 19 jaar zit met 161 minuten per dag het meest op social media. Opvallend is dat de groep 65 jaar en ouder nog relatief veel tijd per dag aan social media besteden met 88 minuten per dag. De groep van 20 tot en met 29 besteed per dag 147 minuten aan socialmediaplatformen.

Tieners gebruiken vaker Snapchat en TikTok, en minder vaak Instagram, maar vooral minder Facebook. Tieners gebruiken ook minder Instagram per dag. De trend laat vooral meer gebruik zien onder jongeren bij TikTok, Snapchat en BeReal, volgens onderzoek uitgevoerd door Newcom in januari 2023.

Nederlanders besteden gemiddeld 114 minuten per dag aan social media. Het gebruik loopt uiteen van 161 minuten van gebruikers van 15-19 jaar tot 88 minuten onder 65 jaar en ouder.

Volgens onderzoek zijn er verschillende redenen waarom mensen afhaken bij Facebook. Tieners geven aan dat ze andere platformen leuker vinden (61%) of voelen zich er niet meer thuis (26%). Dertigers en veertigers geven vooral aan dat Facebook hun te weinig meer oplevert.

Ben je geholpen met deze pagina?

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel