Social media gebruik in Nederland 2023: cijfers en trends
Het aantal gebruikers van social media in Nederland is gestegen van 13,7 miljoen in 2022 tot 14,1 miljoen in 2023. Ook laten cijfers zijn dat het dagelijks gebruik van social media is toegenomen. In totaal besteden we gemiddeld 114 minuten aan sociale media.
Bekijk het overzicht van het aantal gebruikers van social media in Nederland met alle actuele cijfers tot en met begin 2023. We hebben meerdere bronnen onderzocht om vergelijkbare cijfers van 2022 te kunnen tonen.
Het dagelijks gebruik van TikTok, Instagram en Snapchat stijgt sterk. Terwijl Facebook en Twitter actieve gebruikers verliezen. De meeste potentie zit bij BeReal, met een relatief positieve waardering en een stijgende positie onder jongeren.
Facebook en Twitter verliezen bijna een half miljoen gebruikers.
Gebruikers lijken meningmoe, want alle discussieplatformen verliezen gebruikers
Vooral jongere gebruikers stappen over naar "leukere" platformen.
Jongeren kiezen sneller voor TikTok, Snapchat en BeReal dan instagram, vooral tieners.
Videocontent wordt vooral door jongeren gemaakt
Twintigers en dertigers zijn vooral op discussieplatformen actief.
Op Facebook plaatsen vooral mensen tussen de 40 en 64 jaar berichten.
LinkedIn en Whatsapp krijgen meer vertrouwen dan Facebook, TikTok en Twitter.
Telegram, Signal of WeChat zijn nog geen volwaardig alternatief, en verliezen jongeren.
Gebruikers social media
Facebook
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
10,4 miljoen
10,3 miljoen
9,9 miljoen
Dagelijkse gebruikers
7,3 miljoen
6,9 miljoen
6,6 miljoen
Instagram
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
5,9 miljoen
6,6 miljoen
7,8 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
3,7 miljoen
4,0 miljoen
4,7 miljoen
TikTok
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
1,7 miljoen
3,0 miljoen
4,0 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
0,8 miljoen
1,6 miljoen
2,6 miljoen
Twitter
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
2,9 miljoen
3,5 miljoen
3,1 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
1,2 miljoen
1,4 miljoen
1,1 miljoen
Snapchat
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
2,6 miljoen
3,2 miljoen
3,9 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
1,5 miljoen
1,9 miljoen
2,5 miljoen
WhatsApp
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
12,4 miljoen
12,5 miljoen
13,3 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
9,7 miljoen
9,8 miljoen
10,8 miljoen
YouTube
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
9,1 miljoen
9,3 miljoen
9,9 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
3,1 miljoen
3,5 miljoen
3,5 miljoen
Pinterest
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
3,9 miljoen
4,2 miljoen
4,6 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
0,9 miljoen
1 miljoen
0,8 miljoen
LinkedIn
Gebruikers
2021
2022
2023
Aantal gebruikers
5 miljoen
5 miljoen
5,0 miljoen
Aantal dagelijkse gebruikers
1,07 miljoen
1,2 miljoen
1,4 miljoen
Volgens het laatste onderzoek heeft WhatsApp met 13,3 miljoen de meeste gebruikers in 2023. Om de tweede plaats heeft YouTube met 9,9 miljoen de meeste gebruikers. Op de derde plaats komt Facebook met 9,9 miljoen gebruikers.
De leeftijdsgroep van 15 tot en met 19 jaar zit met 161 minuten per dag het meest op social media. Opvallend is dat de groep 65 jaar en ouder nog relatief veel tijd per dag aan social media besteden met 88 minuten per dag. De groep van 20 tot en met 29 besteed per dag 147 minuten aan socialmediaplatformen.
Tieners gebruiken vaker Snapchat en TikTok, en minder vaak Instagram, maar vooral minder Facebook. Tieners gebruiken ook minder Instagram per dag. De trend laat vooral meer gebruik zien onder jongeren bij TikTok, Snapchat en BeReal, volgens onderzoek uitgevoerd door Newcom in januari 2023.
Nederlanders besteden gemiddeld 114 minuten per dag aan social media. Het gebruik loopt uiteen van 161 minuten van gebruikers van 15-19 jaar tot 88 minuten onder 65 jaar en ouder.
Volgens onderzoek zijn er verschillende redenen waarom mensen afhaken bij Facebook. Tieners geven aan dat ze andere platformen leuker vinden (61%) of voelen zich er niet meer thuis (26%). Dertigers en veertigers geven vooral aan dat Facebook hun te weinig meer oplevert.
0 reacties op dit artikel