veranderen van internetprovider

Wanneer kan ik het beste veranderen van internetprovider?

Wil je veranderen van internetprovider? Bijvoorbeeld omdat je sneller internet nodig hebt. Of omdat je televisie aan je pakket wil toevoegen en dat bij een andere provider voordeliger is. Maar wanneer kun je het beste overstappen naar een andere internetprovider? En hoe gaat het precies in zijn werk? Tipje van de sluier: het is meestal héél eenvoudig!  

Wanneer kun je overstappen?

Je kunt het gemakkelijkste overstappen zodra je contractperiode is afgelopen. Meestal sluit je een internetabonnement af voor 1 of 2 jaar. Daarna wordt je abonnement doorgaans omgezet in een abonnement van onbepaalde duur (dus zonder einddatum). Of het wordt stilzwijgend steeds met één maand verlengd. Je kunt het dan opzeggen wanneer jij wilt. De opzegtermijn is maximaal een maand, maar het kan ook korter. Dus stel dat je op 11 oktober je abonnement opzegt, dan is je contract uiterlijk op 12 november beëindigd.

Overstappen tijdens contractperiode

Heb je een contract afgesloten voor een jaar, maar wil je al na 6 maanden overstappen naar een andere internetaanbieder? Of heb je jouw abonnement toen het afliep meteen weer verlengd met een jaar? Dan moet jij je houden aan de afspraken die je met jouw provider hebt gemaakt. De opzegtermijn zou dan dus langer kunnen zijn dan 1 maand. Als het goed is vind je die informatie in je contract of de algemene voorwaarden.

Waarom overstappen internet?

Wat is een goed moment om over te stappen? Ten eerste natuurlijk als je ontevreden bent. Bijvoorbeeld over de snelheid van het internet, de stabiliteit ervan, of over de kwaliteit van de klantenservice. Maar het is ook mogelijk dat je behoeftes veranderen. Heb op dit moment alleen nog internet, maar wil je er ook graag tv bij? Dan kan het zinvol zijn om weer eens rond te gaan kijken bij andere providers. Een andere goede reden: er is glasvezel bij je aangelegd en je neemt nu nog internet af via de kabel of ADSL. Een prima moment om te veranderen van internetaanbieder.

Hoe veranderen internetprovider?

Maar hoe werkt dat veranderen van internetprovider nou precies? Goed nieuws: meestal heel eenvoudig. De grootste internetproviders werken met elkaar samen om de overstap naadloos te laten verlopen. Zo kom je nooit zonder een internetverbinding te zitten. De aanbieders die samenwerken en de overstap onderling voor je kunnen regelen zijn: Telfort, Online, Ziggo, XS4All, Tele2, UPC, KPN, BBNed en Ziggo.

Overstappen – de easy way

Heb je een abonnement online afgesloten, dan mag je het contract via internet beëindigen. Doe je de bestelling online via Internetvergelijk.nl, dan zie je in het bestelproces meteen of een provider de overstap voor je kan regelen. Je hoeft dan dus zelf niks te doen: zij zeggen je huidige contract op en zorgen voor een nieuwe aansluiting op een gewenste datum.

Overstappen – de (een klein beetje) hard way

Kan de aanbieder de overstap niet voor je regelen? Dan moet je het contract zelf opzeggen. Kijk even of je contractperiode al voorbij is en check op de website van de provider hoe dat opzeggen in zijn werk gaat. Soms moet je hiervoor een brief sturen. Het is wijs om dan om een bevestiging van je opzegging te vragen en een kopie van jouw opzegbrief (en de bevestiging) te bewaren.

Hoe zit het met mijn telefoonnummer?

Verander je van internetprovider en had je ook je vaste telefoon bij je oude provider geregeld? Dan kun je dat telefoonnummer bijna altijd meenemen naar de nieuwe provider. Als je zélf je contract moet opzeggen, is het even opletten geblazen. Zeg in dat geval nooit je contract op voor je bent overgestapt naar een nieuwe provider.

En met mijn emailadres?

Als je gebruik maakt van het e-mailadres dat je internetprovider je heeft gegeven, dan raak je die kwijt bij een overstap. Maak daarom altijd een back-up voor je daadwerkelijk overgaat naar een andere provider. Om dit gedoe te voorkomen, kiezen veel mensen tegenwoordig voor een webmailadres, zoals Outlook of G-mail. Die zijn niet gekoppeld aan een internetprovider.

5 stappen voor goed overstappen internet en tv

Met behulp van deze 5 stappen, weet jij zeker dat je de goede keuze maakt bij het overstappen naar een nieuwe provider:

  1. Trap af met de postcodecheck op Internetvergelijk.nl. Op die manier zie je meteen welke abonnementen er beschikbaar zijn op jouw adres. Dit heeft te maken met de aansluitingen in je huis: heb je alleen een telefoonaansluiting (voor A(v)DSL), of kun je ook internet via de kabel of glasvezelkabel ontvangen. Vergelijk grofweg de prijzen en internetsnelheiden.
  2. Breng in kaart wat je nu allemaal gebruikt (internet, televisie, bellen), hoeveel Mbps je huidige abonnement is en wat je ervoor betaalt.
  3. Bedenk wat je behoeftes zijn, wat je wilt gaan gebruiken? Misschien heb je nu alleen internet en wil je er televisie bijnemen? Het kan je een mooie extra korting opleveren als je dit bij één provider afneemt.
  4. Je kunt een snelheidstest doen om te kijken hoe snel je internet nu is. Zijn er providers die een hogere snelheid aanbieden voor een mooie prijs?
  5. Waarschijnlijk heb je nu al een aardig beeld van de mogelijkheden. Tijd om een stapje verder te kijken. Staat één van de providers bekend om zijn uitstekende klantenservice? Krijg je een mooie welkomstkorting of een ander cadeau?

Op basis van deze 5 stappen ben je als het goed is in staat om de juiste keuze te maken voor een nieuwe internetprovider die het beste bij jou past. En waar je de meeste waar -Mbps in dit geval- voor je geld krijgt.

Meer lezen over het kiezen van de juiste internetprovider? Check onze blog Internetprovider kiezen: waarop letten?

Datum: 23-10-17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *