tv storing

Wat te doen bij een tv storing?

Slecht beeld, krakend geluid, een foutmelding of zenders die niet beschikbaar zijn. Of je nu analoog of digitaal televisie kijkt: een storing is altijd even vervelend. Gebeurt het vaak, dan wil je misschien overstappen naar een andere provider. In deze blog leggen we je uit hoe je dat doet. En we vertellen hoe je compensatie krijgt als een tv storing langer dan 12 uur duurt.

Tv storing: wat te doen

Is er tv storing, dan wil je daar natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Maar als je niet weet wat de oorzaak is, wordt het vinden van een oplossing ook best lastig. Probeer er dus eerst achter te komen wie of wat de boosdoener is.

Storing door eigen apparaten

Net zoals dat bij een wifi storing thuis soms het geval is, wordt je tv storing mogelijk veroorzaakt door één van je eigen apparaten. Misschien heb je wel een stoorzender in huis. Zo’n stoorzender is meestal een apparaat dat zelf ook signalen uitzendt of ontvangt en daardoor het tv-signaal in de weg zit. Denk bijvoorbeeld aan een babyfoon, audiospeaker, beveiligingscamera’s of een tablet met 4G. Om erachter te komen of één van deze apparaten de televisiestoring veroorzaakt, zet je ze één voor één uit en kijk je of het tv signaal beter wordt. Boosdoener gevonden? Zorg er dan in het vervolg voor dat dit apparaat een paar meter van je televisie staat of hangt.  

Storing bij de aanbieder

Ligt de oorzaak niet bij één van je eigen apparaten? Dan is er mogelijk een probleem bij je aanbieder. Dit kun je meestal gemakkelijk checken op de website van je tv-provider. Bijvoorbeeld door je postcode in te voeren. Dan zie je snel of er een storing bij jou in de buurt is. Kun je het niet vinden op de website, dan neem je contact op met de klantenservice.

Tv storing: compensatie

Wordt de storing veroorzaakt door een probleem bij je aanbieder? En duurt het al langer dan 12 uur? Dan heb jij recht op financiële compensatie. Oftewel: je kunt geld terugkrijgen. Hoeveel geld je terugkrijgt, dan hangt af van je abonnementskosten en de duur van de storing. Als de storing tussen de 12 en de 24 uur duurt, dan heb je recht op een bedrag dat gelijk is aan de abonnementskosten voor 1 dag.

Abonnementskosten voor 1 dag

Maar wat zijn je abonnementskosten voor 1 dag? Simpel: deel het bedrag dat je per maand betaalt voor je tv abonnement door 30. Dit is het bedrag dat jouw abonnement per dag kost. Dikke kans trouwens dat jij een pakket hebt met televisie en internet (en bellen) in één. In dat geval mag je het hele abonnementsbedrag door 30 delen, ook al is er alleen een storing bij je televisie. Dus stel dat jouw alles-in-1 abonnement 49,95 euro per maand kost. Dan krijg je bij een televisiestoring die tussen de 12 en de 24 uur duurt (49,95 euro, gedeeld door 30 =) 1,67 euro terug.

Wat als de storing langer dan 24 uur duurt?

Duurt de storing langer dan 24 uur, dan krijg je voor iedere volgende periode van 24 uur steeds de abonnementskosten van 1 dag terug. Dus als de storing 2 hele dagen duurt (48 uur), dan heb je recht op (1,67 euro maal 2 =) 3,34 euro.

Hoe krijg ik compensatie na een storing?

Maar hoe krijg jij dat geld nou terug na een lange storing? De eerst stap is: contact opnemen met je aanbieder. Stuur een email, bel de klantenservice of benader ze op social media. Geef aan wat er is gebeurd en waarom jij recht hebt op financiële compensatie. Als het goed is, komen jullie dan samen tot een oplossing. Lukt dit niet, dan schrijf je een officiële brief of email met je klacht en geef je de provider een redelijke termijn om met een oplossing te komen. Consuwijzer heeft een voorbeeldbrief die je hiervoor kunt gebruiken. Als dit allemaal niet lukt, kun je eventueel je rechtsbijstandsverzekering aanspreken of hulp inschakelen van een jurist.

Andere vormen van compensatie

Biedt jouw televisieaanbieder een andere vorm van compensatie aan, bijvoorbeeld in de vorm van gratis films of zenders, dan mag dat alleen als jij daarmee akkoord gaat. 

Overstappen op andere provider

Zit je net lekker Greys Anatomy te kijken, klapt je televisie er voor de zoveelste keer uit. Blijven de storingen aanhouden en doet de aanbieder er te weinig aan om het probleem te verhelpen? Dan wil je waarschijnlijk overstappen naar een andere provider. Maar let op: je kunt na een klacht niet zomaar van stel op sprong opzeggen, vooral niet als je nog in je eerst contractduur zit (dat is meestal het eerste jaar).

Opzegbrief

Je moet de provider in dat geval eerst de kans geven om de problemen te verhelpen. Dit kun je het beste doen door een klachtbrief te schrijven, waarin je duidelijk uitlegt wat de problemen zijn. Hoe vaak heb je storing, hoe lang duurt het en wat heb je allemaal al gedaan om het op te lossen? Je geeft de aanbieder in die brief een redelijke termijn -denk: drie weken- om de problemen te verhelpen. Doet de provider dit niet? Dan kun je in het uiterste geval je overeenkomst opzeggen. Ook dit doe je met een brief, waarin je aangeeft dat je vanwege de vele storingen over wil stappen naar een andere provider.

Wil je meer weten over storingen? Lees dan de blog Wat te doen bij een internetstoring.

Datum: 06-11-17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *