Hoe kan ik mijn internet abonnement opzeggen?

opzeggen abonnement internet

Wil je van je internet abonnement af, dan zul je in een aantal gevallen zelf je contract moeten opzeggen. Er zijn enkele aandachtspunten waar je rekening mee dient te houden wanneer je kiest voor een opzegging. Kijk allereerst naar de opzegtermijn van het contract. Ben je korter dan een jaar klant, dan zit je vaak nog vast aan een jaarcontract. Je kan het abonnement dan pas opheffen als het eerste jaar voorbij is. Ben je al langer dan een jaar klant, dan bedraagt de opzegtermijn meestal één maand. Wil je het abonnement bijvoorbeeld per 1 april opzeggen, dan dient de opzegging uiterlijk op de laatste dag van februari bij de provider binnen te zijn. Wanneer je wilt overstappen naar een andere internetprovider dan is de kans groot dat de nieuwe aanbieder de overstap naadloos voor je regelt. Ben je niet van plan om over te stappen, of heeft de nieuwe provider geen overstapservice, dan zal je het opzeggen van je internetabonnement zelf moeten regelen.

Per brief opzeggen


Kijk op de website van je huidige provider en zoek het postadres op. Vervolgens kan je een brief opstellen waarin je aangeeft het abonnement te willen beëindigen. Geef ook duidelijk aan per welke datum je het abonnement stopgezet wilt hebben. Op internet kan je verschillende voorbeeldbrieven vinden waarbij alleen de naam en data aangepast hoeft te worden. Zet onderaan de brief een handtekening, zo komt de brief professioneel over. Zorg voor een gefrankeerde envelop en stuur de opzegbrief op naar je provider. Wil je zeker weten dat de opzeggingsbrief bij de provider wordt afgeleverd, kies dan voor een aangetekende verzending. Bewaar het bewijs van de zending op een veilige plaats, zo kun je die later altijd aantonen dat je de opzeggingsbrief hebt verzonden.

E-mail of telefonisch


Sommige providers bieden de mogelijkheid om een opzegging per e-mail of telefonisch in te dienen. In dat geval hoef je geen brief op te stellen en op de post te doen. Wees er van bewust dat een provider bij het telefonisch opzeggen vaak zal proberen jou als klant te behouden. Er zal bijna altijd gevraagd worden naar de reden van opzegging. Je kan natuurlijk proberen korting te verzilveren of er een ander mooi slaatje uit te slaan. In veel gevallen willen providers wel concessies doen als ze je daarmee kunnen behouden als klant.

Bevestiging van contract opzegging

Je hoort altijd een bevestiging te krijgen van de opzegging. Het maakt daarbij niet uit of je per brief, e-mail of telefoon opzegt. Wanneer je geen bevestiging van de opzegging hebt ontvangen, dan kan het zijn dat deze niet goed is doorgekomen. Neem in dat geval telefonisch contact op met je internetprovider. Onderneem je geen actie, dan loop je het risico dat het internetabonnement doorloopt en dan zit je vast aan een contract. De internetprovider kan aangeven de opzegging nooit te hebben ontvangen en dan heb je geen poot om op te staan. Bewaar daarom de bevestiging van de opzegging goed zodat je later altijd een bewijs van beëindiging kunt aanleveren.

Tijdig nieuwe verbinding aanvragen


Heb je al een nieuwe provider op het oog? Het stopzetten van de internetverbinding zal er toe leiden dat je geen werkende internetverbinding meer zult hebben. Neem daarom tijdig contact op met de nieuwe internetprovider zodat de nieuwe verbinding op tijd opgeleverd kan worden. Dit geldt uiteraard ook als je de internetaansluiting opzegt bij verhuizing omdat je de woning of het bedrijfspand gaat verlaten.