Email meenemen naar andere provider: wat is mogelijk?

Helaas is het niet mogelijk je e-mailadres mee te nemen wanneer je van provider wisselt. Gelukkig zijn er goede tips om soepel over te stappen naar een nieuw e-mailadres, wat het veranderen van provider een stuk makkelijker maakt!

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Mail doorsturen

Zes maanden toegang tot je e-mailadres

In Nederland zijn internetproviders verplicht je zes maanden toegang geven tot je e-mailadres als je naar een andere internetprovider overstapt. Dit is wettelijk vastgelegd zodat je genoeg tijd hebt om iedereen je nieuwe e-mailadres te geven. In deze zes maanden kun je al je mails doorsturen naar je nieuwe e-mailadres.

Na deze zes maanden vervalt je oude e-mailadres. Je kunt dan niet meer bij je oude inbox. Geef daarom iedereen ruim op tijd je nieuwe e-mailadres. Vergeet niet om ook bedrijven en instanties te informeren over je nieuwe e-mailadres.

Je e-mail langer dan zes maanden behouden

Sommige providers in Nederland, zoals Caiway, Freedom, Solcon en KPN, bieden extra dienst aan om je e-mail langer te behouden dan zes maanden. Ook als je al bent overgestapt naar een nieuwe provider. Dit is handig als je meer tijd nodig hebt om een nieuw e-mailadres te gebruiken.

Deze dienst is overigens niet gratis, en de kosten verschillen per provider. Het is dus slim om eerst te kijken hoeveel het kost, en wat de voorwaarden precies zijn.

Gebruik een alternatieve e-mailprovider

Er zijn ook e-mailproviders die niet verbonden zijn aan een internetprovider. Voorbeelden hiervan zijn Gmail, Outlook en Proton Mail. Het gebruik van zo'n e-mailadres heeft een paar voordelen.

Met een e-mailprovider verandert je mailadres niet als je van provider wisselt. Dat is handig, want zo heb je niet steeds een nieuw e-mailadres te maken bij het overstappen. Geen gedoe dus meer met het doorgeven van een nieuw e-mailadres aan iedereen.

Tips voor een soepele overstap

Als je van internetprovider verandert, dan wil je geen gedoe met je e-mail. Het kan ook ontmoedigend zijn om je e-mailadres te veranderen, vooral als je het al jaren gebruikt. Hier zijn tips om de overstap makkelijker te maken:

Stap 1: Neem een onafhankelijk e-mailadres

Maak een e-mailadres bij een onafhankelijke e-mailprovider zoals Gmail of Outlook. Als je van provider verandert, dan hoef je je e-mailadres niet meer kwijt te raken.

Stap 2: Behoud je e-mail voor zes maanden

Vraag je huidige provider hoe je e-mailforwarding kunt instellen. Deze dienst stuurt je mails maximaal zes maanden gratis door naar je nieuwe e-mailadres. Dat is handiger dan twee adressen gebruiken. Lukt dit niet, stel dan een automatisch antwoord in. Zo doe je dat in Outlook.

Stap 4: Informeer je contacten

Stuur een mail naar al je contacten met een bericht over je nieuwe e-mailadres. Dan kunnen ze je mailadres veranderen en voortaan gebruiken. Verander ook je mailadres bij alle banken, nieuwsbrieven, verzekeringen en andere bedrijven. Dit kun je vaak eenvoudig online regelen.

Stap 8: Maak een back-up van je mails

Maak een back-up van al je belangrijke e-mails en contacten van je oude inbox. Download al je e-mails en contacten. Zo heb je altijd toegang tot je belangrijke mails, zelfs nadat je oude inbox is vervallen. Exporteer je e-mails en importeer deze in je nieuwe inbox.

Mocht dit niet lukken, dan is er een handig programma MailStore om je mails op te slaan vanuit Outlook, Thunderbird en meer.

Ben je geholpen met deze pagina?

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel