Hoe kun je overstappen naar een andere internetprovider?

Overstappen naar een andere provider is erg eenvoudig. De meeste internetproviders bieden een overstapservice tijdens het bestellen. Toch zijn er een aantal punten die belangrijk zijn bij het switchen.

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Keuzes maken op internet

Bijna alle providers bieden tegenwoordig hulp bij het overstappen naar een andere aanbieder. Ze werken namelijk met elkaar samen, om de overstap naadloos te laten verlopen.

Goed nieuws voor de consument, want het overstappen is met de overstapservice een stuk eenvoudiger. Zo zit je geen dag zonder een internet, en je hoeft zelf je oude abonnement niet op te zeggen.

Er zijn vijf stappen om het overstappen naar een andere internetprovider makkelijk te maken:

Stap 1. Controleer je huidige contract

Wil je een huidig abonnement tussentijds opzeggen? Dan moet je een overstapboete betalen om de inkomsten die de provider misloopt te vergoeden. Het is daarom altijd beter om pas over te stappen na de einddatum van je huidige contract.

Wanneer kan je overstappen naar een andere provider?

Bestel pas een nieuw internetabonnement na het aflopen van je één- of tweejarig contract. De einddatum kan je vinden in de onlineomgeving op de website van je provider, of in de bevestigingsmail.

Na de einddatum wordt het contract automatisch verlengd, maar dan is deze wel maandelijks opzegbaar.

Overstapwekker

Is je contract nog niet afgelopen? Vul de einddatum van je contract in en je e-mailadres. We laten je weten wanneer je kunt overstappen met onze overstapwekker.

Graag invullen
Graag invullen

Het formulier is succesvol verzonden!

Stap 2: internet vergelijken

Voordat je gaat overstappen is het goed om te weten welke aanbiedingen er allemaal zijn. We helpen je graag met het maken van de juiste keuze. Gebruik je adres in onze postcodechecker voor een overzicht met alle mogelijke internetabonnementen.

Naast de beschikbaarheid op jouw adres, zie je ook duidelijk welk abonnement de voordeligste keuze is.

Bij het vergelijken moet je jezelf altijd een paar vragen stellen:

  • Postcodecheck: Welke providers bieden internetabonnementen aan op jouw adres? Met behulp van onze internet postcodecheck vergelijk je de abonnementen van internetaanbieders.
  • Huidig internetgebruik en snelheid: Welke internetsnelheid heb je nodig met jouw gebruik? Doe onze speedtest om te achterhalen met welke snelheid je nu kan internetten.
  • Internetpakketten: Welk internetpakket past het beste bij je wensen? Kies je voor internet en tv, of alleen internet? Meerdere diensten combineren zorgt voor extra korting.
  • Internetaansluiting: Welke aansluiting is beschikbaar in je woning? Een verbinding via DSL, kabel of glasvezel? Het is verstandig om over te stappen naar glasvezel internet als je al aangesloten bent. Glasvezel heeft veel voordelen, zoals razendsnel internetten.
  • Contractuur: Hoe lang wil je vastzitten aan je nieuwe internetabonnement? In veel gevallen is de maandprijs niet goedkoper bij een 2-jarig contract vergeleken bij 1 jaar. Kies daarom voor een abonnement voor 1 jaar. Dat maakt overstappen ook weer makkelijker.

Stap 3: de beste provider kiezen

Heb je eenmaal een goed beeld van het aanbod op jouw postcode? Dan is het goed om nog verder onderzoek te doen naar verschillende providers.

Je wilt namelijk zeker weten dat je een goede service en kwaliteit krijgt. Doe daarom eens onderzoek naar ervaringen van andere klanten naar de klantenservice van verschillende aanbieders.

Ben je van plan om meerdere diensten van dezelfde provider af te nemen? Dan is het de moeite waard om te kijken naar combinatiekortingen. Dit is een goede manier om extra te besparen op je internetkosten.

Sommige providers bieden ook leuke extra's aan, zoals een gratis abonnement op sportkanalen, of gratis wifi-versterkers.

Stap 4: internetabonnement bestellen

Na het vergelijk sturen we je door naar de website van de aanbieder. Hier bestel je daadwerkelijk je internetabonnement.

Nadat je een keuze hebt gemaakt is het tijd om je nieuwe internetabonnement te gaan bestellen. Bestel je het abonnement online? Dan vul je alle nodige gegevens in, zoals je naam, adres en bankgegevens.

Op de website van je nieuwe provider stel je zelf het pakket volledig samen naar wens. Alle opties vind je op de bestelpagina. Aan de rechterkant vind je alle kosten. Na het selecteren van een optie of een abonnement, verspringt de prijs met een update.

Je kunt ook zelf de startdatum van je contract bepalen. Dat is handig wanneer je alvast internet wilt regelen voor een verhuizing.

Overstapservice

De meeste provider hebben een overstapservice, dan wordt alles voor je geregeld. Je kunt ook kiezen voor nummerbehoud, of het meenemen van je e-mailadres van je oude provider.

Providers zijn sowieso verplicht om je nog 6 maanden toegang te geven tot je oude mailbox. Je hebt dus genoeg tijd om deze langzaam af te bouwen.

Je aanbieder regelt niet alleen je nieuwe internetabonnement, maar beëindigt ook het contract bij je huidige provider. Hierdoor weet je zeker dat de einddatum en startdatum van beide abonnementen goed op elkaar zijn afgestemd.

Met de overstapservice voorkom je dus dubbele kosten, en je hebt altijd een internetverbinding in huis. We raden dan ook de overstapservice aan tijdens het bestellen.

De volgende internetaanbieders bieden de overstapservice aan:

Bedenktijd en annuleren

Alle providers hanteren een bedenktijd van veertien dagen na een bestelling. Deze bedenktijd is er om je de kans te geven om je bestelling te annuleren of aan te passen, wanneer je toch van gedachten bent veranderd.

Je kunt het contract dan kosteloos annuleren of wijzigen binnen 14 dagen. Na deze 14 dagen zit je aan je nieuwe contract vast.

Betalen en facturen

Het moment van betaling van je internetabonnement verschilt per provider. Meestal is dit een maand vooruit.

Op de eerste factuur staan vaak ook eenmalige activatiekosten vermeld. De meeste providers innen hun geld door middel van automatische incasso.

Log af en toe in bij de website van de provider om de status van je facturen te bekijken. Zo weet je zeker dat iedere betaling goed is gegaan.

Stap 4: huidige abonnement opzeggen

Ga je verhuizen, dan kun je de overstapservice niet bij elke provider gebruiken. De providers werken vooral samen als je op hetzelfde adres blijft wonen. Maak je geen gebruik van de overstapservice, dan mag je zelf je internet opzeggen.

Ons advies is om je oude internetabonnement mee te verhuizen naar je nieuwe adres. Daarna kun je via de overstapservice alsnog probleemloos switchen.

Wil je toch direct overgaan naar je nieuwe internetprovider? Bestel dan eerst een abonnement, en zeg daarna je huidige op. Zo voorkom je dubbele kosten, of dat je een tijd zonder internet zit.

Het is namelijk handig om eerst de aansluitdatum van je nieuwe contract te weten, want de levertijd verschilt per provider. En die ontvang je pas na het bestellen.

Je kunt je huidige abonnement op verschillende manieren opzeggen:

  • Opzeggen per brief: Gebruik onze voorbeeld opzegbrief, zodat er geen informatie aan de brief ontbreekt.
  • Opzeggen per mail: Gebruik ook hier de voorbeeldbrief en stuur deze ingevuld door per e-mail.
  • Opzeggen per telefoon: Houd er wel rekening mee dat providers je zullen proberen over te halen om toch te blijven.

Stap 5: levering internet

De levering van jouw nieuwe internetabonnement gebeurt niet direct na de aanvraag. Providers hebben tijd nodig om de administratie op orde te krijgen. De levertijd van providers kan daardoor flink verschillen.

Waar sommige aanbieders de aansluiting binnen een paar dagen kunnen regelen, hebben andere minstens een maand nodig.

Bij het afsluiten van je abonnement zie je wat de startdatum is. Deze kun je natuurlijk ook zelf veranderen wanneer je wilt dat je abonnement op een later moment ingaat.

Levering van apparatuur

Alle providers gebruiken eigen apparatuur voor de uiteindelijke installatie. Je krijgt de apparatuur in de meeste gevallen helemaal gratis thuis gestuurd. Hoe snel dit gebeurt, is afhankelijk van je provider.

Je ontvangt een Track & Trace, zodat je de bestelling gemakkelijk kunt volgen. Sommige providers bieden je alleen de belofte dat het pakket op de dag vóór de aansluitdatum bij je bezorgd wordt. Houd dit dus goed in de gaten.

Tijdelijk internet

Ben je net verhuisd, maar heb je nog geen internetabonnement, dan kun je ervoor kiezen om tijdelijk internet aan te schaffen. Vaak is dit een mobiel abonnement voor thuis met een databundel. Deze abonnementen voor tijdelijk internet zijn vaak maandelijks opzegbaar, wat ze ideaal maakt om korte periodes te overbruggen.

Veel providers sturen je tijdelijke oplossing wanneer je tussen wal en schip valt. Ook hier ontvang je tijdelijk een 4G-modem. Die stuur je weer terug nadat je vaste abonnement geactiveerd is.

Een andere manier om de periode tot activatie te overbruggen is je mobiel veranderen in een wifi-hotspot. Je kunt dan het draadloze internet van je telefoon gebruiken voor je computer of tablet.

Stap 6: installatie

Wanneer je het internetpakket hebt ontvangen, dan is het tijd om alle apparatuur aan te sluiten, zoals het modem.

Je hebt dan twee keuzes: je kunt de apparatuur zelf installeren, of je kunt dit aan een monteur overlaten. Iedere provider heeft eigen monteurs die op afspraak bij je langskomen wanneer jij dat wilt. De kosten hiervoor verschillen.

Zelf installeren

Ga je zelf je internet installeren, dan is de eerste stap: het internetpakket uitpakken. Wat zit er allemaal in, en waar gebruik je het precies voor?

De meeste internetpakketten bevatten de volgende onderdelen:

  • Modem + kabels + stroomadapter
  • Netwerkkabels
  • Handleiding
  • Telefoontoestel + kabel (alleen bij internet en bellen)
  • Tv-ontvanger + stroomadapter + HDMI-kabel (alleen bij internet en tv)

Meestal staat er in duidelijke stappen uitgelegd hoe je het internet installeert. De exacte stappen zijn vaak afhankelijk van de apparatuur en de internetprovider die je kiest.

De boel aansluiten is vrij eenvoudig, maar kom je er zelf niet uit? De klantenservice zal je dan altijd verder helpen met de installatie.

Installatie door een monteur

Wanneer je graag voor de makkelijkste optie kiest, dan is installatie door een monteur de beste keuze. Je maakt bij het afsluiten van je abonnement meteen een afspraak met de monteur.

De kosten voor de monteur variëren sterk. Bij sommige providers is dit helemaal gratis, terwijl andere providers een vergoeding tot wel € 80,- kunnen vragen. Maak gebruik van een gratis wifiservice als je zelf niet handig bent. Dan installeerd de monteur meerdere wifipunten in huis voor de beste dekking.

Het voordeel is dat je helemaal niets hoeft te doen, behalve je huis voorbereiden. Maak ruimte voor de monteur in de meterkast, dan kan de monteur snel aan de slag, en je hebt binnen een uur werkend internet.

Geef een reactie

1 reactie op dit artikel

Roland

Met de huidige hoge kosten, kan men 1 jaar bijv. bij KPN klant worden met 1 jaar lang voor de helft van de prijs! Opzeggen aan het einde van het jaar, en dan overstappen op Ziggo ook 1 jaar met de helft van de kosten, dan na het jaar weer switchen naar KPN enz?
Marnix de Munck

Marnix de Munck

Hoi Roland, jaarlijks overstappen naar een andere internetaanbieder is zeker mogelijk. Na een jaar verloopt namelijk je overeenkomst, en dan ben je vrij om te switchen. Enige nadeel is dan de installatie van het modem, maar dat is niet veel werk.

Gerelateerde artikelen

Besparen op je abonnement?

Postcode is onbekend
Combinatie is onbekend