Alle prijsverhogingen van internetproviders in 2024

Mede door de inflatie zijn er elk jaar prijsverhogingen bij de providers. Je ontkomt er helaas niet aan, maar het is altijd een goed moment om je eigen internetprovider eens onder de loep te nemen. Welke hebben de kosten al verhoogd, wat komt er nog aan, en wanneer mag je gratis overstappen bij een prijsstijging?

Man met geld en een wifi-symbool naast zich

Prijsverhogingen in 2024

Hier zie je een overzicht met prijsverhogingen van dit jaar van alle internetproviders:

  • KPN heeft eind vorig jaar al een prijsverhoging voor 2024 aangekondigd, maar zonder concrete bedragen te noemen. Begin dit jaar zijn er wel prijsverlagingen doorgevoerd voor internet-only abonnementen.
  • Ziggo voert vanaf 1 juli een inflatiecorrectie door voor alle pakketten. De kosten zullen tot 1,20 euro worden verhoogd.
  • Delta heeft de internettarieven per 1 januari verhoogd van alle glasvezelabonnementen met € 2,50 tot € 5 per maand.
  • Caiway heeft sinds  1 maart dit jaar de tarieven van sommige glasvezelabonnementen verhoogd. Bepaalde abonnementen zijn wel 10 procent duurder geworden, veel hoger dan de inflatie van 5,3.
  • Odido heeft sinds 1 januari de vaste abonnementskosten duurder gemaakt met 5,7%. Dit percentage komt ongeveer overeen met de inflatie.
  • Canal Digitaal heeft sinds 1 april de prijzen voor de "op vakantie" pakketten met 1 euro verhoogd.
  • Freedom: Freedom verlaagt juist de prijzen. Het gaat om de tarieven van glasvezelabonnementen die via het KPN-netwerk worden aangeboden.

We verwachten dat meerdere providers, waaronder Youfone en Budget, ook rond juli hun prijzen gaan verhogen. Bij elke wijziging zullen we het bovenstaande overzicht actualiseren.

Waarom verhogen providers hun prijzen?

De meest voorkomende reden is de jaarlijkse inflatiecorrectie. Andere mogelijke oorzaken zijn investeringen in het netwerk, of een verhoging van de internetsnelheid.

Je mag een lopend contract volgens de wet kosteloos opzeggen als de prijsverhoging hoger is dan de inflatiecorrectie. Je provider is verplicht om je hiervan op de hoogte te stellen, en het te vermelden in de algemene voorwaarden.

Normaal gesproken stap je over met een overstapservice. Je kiest dan een andere provider en die regelt het opzeggen voor je. Dit blijkt echter problemen te geven vanwege het eerder beëindigen van je contract. Daarom is het verstandig om in dit geval zelf je internetabonnement op te zeggen. Vind je het lastig om een goede brief of e-mail te schrijven? Wij geven je hier tips voor het overstappen.

Na het opzeggen ben je vrij om een nieuwe provider te kiezen. Met je postcode en huisnummer zie je met onze internetvergelijker wat voor jou de beste keuze is.

Ben je geholpen met deze pagina?