Prijsverhogingen in 2023
Dit zijn de prijsverhogingen van alle providers in 2023:
- Op 23 januari verlaagde KPN de prijzen voor nieuwe klanten. Er vindt in 2023 op 1 juli weer een inflatiecorrectie plaat van 6,4%. Dit staat in de nieuwe algemene voorwaarden, die op 1 april dit jaar van kracht worden. Als je een abonnement bij KPN hebt, mag je die vanaf die datum kosteloos opzeggen.
- Ziggo verhoogt de tarieven van internetabonnementen voor zowel nieuwe als bestaande klanten op 1 juli 2023 met 8,5%. Dit was ook in 2021 en 2022 het geval. De verhoging is in dit geval geen geldige reden om je abonnement op te zeggen, omdat Ziggo vorig jaar de voorwaarden heeft aangepast.
- Delta verhoogde op 1 januari de tarieven van de abonnementen met € 2,50 per maand. Per 1 juli gaan de opnieuw de prijzen omhoog, met enkele euro's op alle pakketten.
- T-Mobile verhoogt de tarieven van alle abonnementen voor bestaande klanten met 8,6%. Omdat dit een inflatiecorrectie is, kun je het contract vanwege de verhoging niet kosteloos opzeggen.
- Budget verhoogde op 1 februari de prijzen van abonnementen voor bestaande klanten met € 3,50 per maand. Je kunt je contract niet laten ontbinden, omdat het is toegestaan om jaarlijks een inflatiecorrectie toe te passen. In 2023 deed de provider dit voor het eerst in lange tijd.
- Freedom Internet verhoogde op 1 februari 2023 voor het eerst sinds 2019 de tarieven van enkele pakketten. Voor vier pakketten werd de prijs juist verlaagd.
- Online.nl heeft de prijzen van de abonnementen via het Delta Fiber-netwerk op 1 maart 2023 met € 4,50 verhoogd. Dit geldt niet voor de abonnementen via het KPN-netwerk. Per 1 juli 2023 heeft online.nl prijswijzigingen opnieuw verhoogd.
- SPK (Stichting Kabelnet Pijnacker) verhoogde de prijzen op 1 april 2023.
- Caiway verhoogde de prijzen van enkele abonnementen op 1 maart 2023 voor nieuwe klanten.
- Canal Digitaal heeft op 27 februari 2023 de tarieven van enkele abonnementen verhoogd met €1,50.
- Youfone heeft de prijzen per 1 februari 2023 verhoogd met 6,5%. Dit is een inflatiecorrectie.
- Of Solon de prijzen gaat wijzigen in 2023 is nog niet bekend.
Waarom verhogen providers hun prijzen?
Er kunnen meerdere redenen zijn waarom internetproviders hun prijzen verhogen. Het meest voorkomend is de jaarlijkse inflatiecorrectie. Andere mogelijke oorzaken zijn investeringen in het netwerk, of een verhoging van de internetsnelheid.
Wanneer mag je kosteloos opzeggen?
Je mag een lopend contract volgens de wet kosteloos opzeggen als de prijsverhoging hoger is dan de inflatiecorrectie. Je provider is verplicht om je hiervan op de hoogte te stellen, en het in de algemene voorwaarden te vermelden.
Je kunt normaal gesproken gebruikmaken van een overstapservice. Je kiest een andere provider en die regelt het opzeggen voor je. Dit blijkt echter in het geval een overstap vanwege een prijsverhoging veel gedoe op te leveren. Daarom is het dit geval beter om zelf op te zeggen. Vind je het lastig om een goede brief of e-mail te schrijven? Gebruik dan onze voorbeeldbrief. Het (e-mail)-adres van de provider kun je op de website opzoeken. Je kunt ook telefonisch opzeggen, maar let wel op dat providers je dan gaan overhalen om te blijven.
Na het opzeggen ben je vrij om een nieuwe provider te kiezen. Vul het gewenste pakket, je postcode en huisnummer in bij onze internetvergelijker om te zien wat voor jou de beste keuze is, of je nu op zoek bent naar het goedkoopste abonnement, of het snelste internet. Dit advies is overigens 100% onafhankelijk.
1 reactie op dit artikel
Adrie Back