Hoe gaat het met Freedom Internet?

In oktober 2020 debuteerde Freedom Internet op de Nederlandse telecommarkt. De provider, opgericht door voormalige werknemers van XS4ALL, heeft in de beginperiode veel commotie veroorzaakt. Maar hoe gaat het eigenlijk met de nieuwe provider?

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Freedom Internet balloon

Het einde van een geliefde pionier

XS4ALL werd in 1993 opgericht door een groep hackers vanuit een flat in de Bijlmer. De internetpionier was vastbesloten om het internet voor iedereen toegankelijk te maken.

Vijf jaar later werd de provider overgenomen door KPN, maar het bleef altijd een zelfstandige dochtermaatschappij.

In 2019 kondigde KPN aan te stoppen met het merk XS4ALL. Deze bekendmaking zorgde voor veel ophef onder klanten. In reactie daarop begonnen enkele ontevreden werknemers van XS4ALL hun eigen internetprovider, Freedom Internet.

Het einde van XS4ALL

Freedom staat voor dezelfde kernwaarden als XS4ALL, zoals een veilig en open internet. De provider is ondergebracht in een onafhankelijke stichting met de naam "Appeltaart".

Opstartproblemen

Op 11 november 2019 gingen de oprichters na een succesvolle crowdfunding en 15000 voorinschrijvingen aan de slag. De lancering kreeg veel media-aandacht, wat hielp om het bedrijf snel op gang te krijgen.

Internettoegang op het netwerk van KPN was nodig om oude klanten van XS4ALL aan te sluiten. Daar zaten veel haken en ogen aan, maar met een samenwerking met het bedrijf Cambrium kreeg Freedom toegang tot het KPN-netwerk.

De grootste uitdaging was het aanbieden van IPTV. Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met Canal Digitaal, maar dat pakte niet direct goed uit. Er kwamen vele klachten van klanten vanwege de matige kwaliteit van het tv-abonnement.

In een interview met Tweakers erkende Scholte ter Horst, CEO van Freedom Internet, de klachten. Hij beloofde alles in het werk te stellen om ervoor te zorgen dat er een goede televisiedienst komt.

Twee jaar later werd Freedom door de Consumentenbond uitgeroepen tot ‘Beste Alles-in-1 Provider’.

Groei van Freedom

Freedom biedt internettoegang via de grootste netwerken, waaronder het recent toegevoegde DELTA Fiber. Een flinke prestatie met twintig medewerkers in slechts twee jaar tijd.

Anco Scholte ter Horst liet kortgeleden in een podcast van BNR weten dat de doelstelling van 20.000 klanten echter nog niet is gehaald. Dit aantal is nodig om break-even te draaien.

De financiële situatie tot september 2022 is te vinden in het informatiedocument van een recente crowdfunding.

  • De omzet voor deze periode bedraagt € 2.785.000
  • De operationele kosten over deze periode bedragen € 2.395.000
  • De overige kosten over deze periode bedragen € 1.562.000
  • De nettowinst over deze periode bedraagt - € 1.172.000

De risico's van Freedom zijn vooral financieel. Het bedrijf is afhankelijk van crowdfundingacties om door te gaan. Vooral de netwerkkosten zullen in de toekomst belangrijk zijn voor de winstmarge.

Voor diensten die bij andere partijen worden afgenomen, worden relatief hoge kosten gemaakt. Bij winstgevendheid zijn er plannen om meer zelf te gaan ontwikkelen en beheren.

De ambitie om in 2022 mobiel internet en telefoonabonnementen aan te bieden is nog niet waargemaakt. Wel is gestart met een aanbieden van zakelijke diensten, zoals het hosten van grote websites, waaronder Petities.nl.

De risico's lijken hoog, maar het toegewijde team lijkt ervan overtuigt dat ze tegen het einde van 2023 winstgevend zullen zijn, met minimaal 21.000 klanten.

Missiegedreven

Freedom heeft een special team om de veiligheid van klanten te garanderen. De provider komt bovendien actief op voor digitale rechten voor alle internetgebruikers. Kortgeleden nog heeft Freedom juridische stappen ondernomen tegen het Europese besluit om bepaalde Russische websites te weren.

Freedom vindt het blokkeren van websites een inbreuk van het open internet. Daarnaast vreest het bedrijf toekomstige censuur door de Europese Unie met deze stap.

Begin 2022 kondige Freedom aan te stoppen met adverteren op Facebook en Instagram. Het noemt het gebrek aan privacy en verspreiding van nepnieuws als redenen.

Team van Freedom Internet
Het team van Freedom Internet

Klanttevredenheid

Freedom kwam uit een klanttevredenheidsonderzoek als "Beste Alles-in-1 provider" naar voren. De internetverbinding en klantenservice van Freedom werden als uitstekend beoordeeld. De tv-dienst van Freedom werd echter beoordeeld met een 6.6.

De Consumentenbond beoordeelt de provider als ‘duurder dan veel andere providers’, maar ‘voor die prijs krijg je een provider die zich niet alleen uitspreekt over privacy, maar er ook naar handelt’

Freedom Internet wordt met een 7,6 beoordeeld op Ervaring.nl door klanten die daar een beoordeling over de provider hebben achtergelaten.

Conclusie

Freedom blijft opkomen voor digitale burgerrechten, een onderwerp dat steeds belangrijker wordt, en zorgt voor de nodige media-aandacht. Bovendien worden er awards gewonnen, wat nieuwe klanten kan aantrekken.

Freedom zal echter zijn bereik moeten blijven vergroten om aan de behoeften van alle internetgebruikers te voldoen. Eén manier is het aanbieden van mobiele abonnementen in combinatie met vast internet.

Bij een verdere groei kan bovendien worden geïnvesteerd in het ontwikkelen van eigen diensten, wat zorgt voor kostenbesparingen en meer grip op de kernwaarden.

Samengevat, Freedom maakt een goede start en is klaar voor verdere groei de komende jaren. Ten slotte heeft het bedrijf een sterke ambitie, een goede reputatie en loyale klanten, daar zal het in ieder geval niet aan liggen.

Ben je geholpen met deze pagina?

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel