Providers zien geen toename dataverbruik door Pokémon Go

De nieuwe augmented reality game Pokémon Go is een enorm succes voor gamefabrikant Nintendo met bijna 2 miljoen spelers in Nederland. Tegen alle verwachtingen in leidt de game volgens Vodafone echter niet tot significante toenames in dataverbruik. De game blijkt opvallend zuinig om te gaan met mobiele data. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door internetvergelijk.nl.

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Pokemon Go op een mobiele telefoon

Een online augmented reality game als Pokémon Go associëren we automatisch met een hoog dataverbruik. De game blijkt echter slim om te gaan met de kaarten in het cachegeheugen. Daarnaast is er sprake van minimale interacties om Pokémons te zoeken, te vinden en zelfs te trainen.

Ontwikkelaar Niantic lijkt er goed in geslaagd overbelasting van de mobiele netwerken te voorkomen. Telecomprovider Vodafone geeft aan dat er geen sprake is van een significant hoger dataverbruik sinds de game vanaf 15 juli jongstleden ook in Nederland officieel beschikbaar is.

Data- en batterijgebruik

Meer dan de helft van de spelers speelt dagelijks meerdere keren per dag. Zij spelen de game gemiddeld 13 minuten per dag, verdeeld over meerdere sessies van zo’n 3 minuten per stuk. Gemiddeld genomen leidt dat tot een dataverbruik van 6 MB. De game gaat daarmee zuiniger om met data dan bijvoorbeeld Facebook, Netflix of Instagram. Uitschieters bij spelers van de Pokemon Go game leiden tot slechts 14 MB aan data per sessie.

Dat neemt aan de andere kant niet weg dat Pokemon Go wel degelijk grote invloed heeft op zowel het gebruik van onze mobiele telefoons als de netwerken. De game verbruikt gemiddeld genomen zo’n 30% van de batterijduur per uur. Dat is fors meer dan Facebook (18%), Google Maps (20%) of YouTube (18%). Daarnaast genereert de game bovengemiddeld veel sessies op het netwerk, zelfs nu er nog niet of nauwelijks sprake is van samenwerkingen met allerhande sponsors.

Over Pokemon Go

Pokémon Go is in de Verenigde Staten sinds 13 juli van dit jaar officieel de grootste mobiele game ooit. Als gevolg daarvan werd de themasong op Spotify 630% meer gestreamd. In de game hebben spelers de mogelijkheid Pokémons te vangen met Pokéballs die zij verzamelen. Hiervoor maakt de game gebruik van augmented reality, waardoor spelers in de echte wereld Pokémons kunnen vangen met behulp van een mobiele telefoon.

Bronnen:

Voor de pers

Wilt u meer weten over dit onderzoek? Neem dan contact op met Marnix de Munck van Internetvergelijk.nl door een mailtje te sturen naar marnix@sooda.nl of even te bellen naar +31 627825460.

Ben je geholpen met deze pagina?

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel