Hoe kan je overstappen naar een andere internetprovider?

overstappen internet

Overstappen naar een andere provider wordt steeds eenvoudiger. Het kan in de meeste gevallen online worden geregeld tijdens het bestellen van een nieuw internetabonnement. De grootste internetproviders werken met elkaar samen om de overstap naadloos te laten verlopen zodat je nooit zonder een internetverbinding komt te zitten. De overheid heeft de wet aangescherpt om de consument te beschermen. Zo kan je ieder moment je abonnement opzeggen met een maand opzegtermijn zodra de contractperiode is verlopen. Heb je een abonnement online afgesloten, dan mag je het contract via internet beƫindigen. De aanbieders die samenwerken en de overstap onderling voor je kunnen regelen zijn:

  • Telfort
  • Online
  • Ziggo
  • XS4All
  • Tele2
  • UPC
  • KPN
  • BBNed
  • Ziggo

Contract opzeggen

Wanneer je bij ons online een bestelling maakt, zie je in het bestelproces of een provider de overstap voor je kan regelen. Zij nemen je werk uit handen door je huidige contract op te zeggen en te zorgen voor een nieuwe aansluiting op een gewenste datum. Wanneer de nieuwe aanbieder de overstap niet voor je kan regelen, kan je het contract zelf opzeggen. Controleer wanneer je contract afloopt en lees op de website van je huidige provider hoe je kunt opzeggen.

Nieuwe provider zoeken

Met behulp van je postcodegegevens kan je bij ons de verschillende internet providers vergelijken. Op die manier kan je ontdekken welke abonnementen en opties er beschikbaar zijn op jouw adres. Noteer je huidige abonnementskosten en bekijk de diensten waar je nu gebruik van maakt. Doe een speedtest om te achterhalen met welke snelheid je nu kan internetten. Ga vervolgens op zoek naar een internetprovider waar je goedkoper uit bent, of waar je gebruik kunt maken van internet met een hogere snelheid. Check voordat je een abonnement afsluit of je woning geschikt is voor alle type aansluitingen. Voor ADSL heb je een telefoonaansluiting nodig. Kabelinternet verloopt via een aansluiting in de muur die normaal wordt gebruikt voor een analoge tv-verbinding. Met de internet postcodecheck op deze website kan je alle mogelijkheden op een rijtje zetten.

Pakket kiezen

Internetproviders proberen met aantrekkelijke acties nieuwe klanten te werven. Zo kan een nieuwe klant vaak rekenen op een welkomstcadeau of een korting op de maandelijkse abonnementskosten. Als je ervoor kiest om naast internet, ook televisie en/of telefonie te bestellen bij dezelfde aanbieder dan zal dit in de meeste gevallen een extra korting opleveren. Je telefoonnummer kan je in veel gevallen behouden en meenemen naar je nieuwe provider. Helaas komt het e-mailadres dat gekoppeld is aan je provider wel te vervallen. Je kan uiteraard een back-up maken van je e-mails voordat het abonnement afloopt.

Bestelling

Een internetprovider kan een scherpe prijs rekenen en zorgen voor snel internet, maar ook de betrouwbaarheid is van groot belang. Kan je gemakkelijk in contact komen met de klantenservice en is de beloofde snelheid wel echt haalbaar? De levertijd van een nieuw internetpakket is gemiddeld drie tot vier weken. Tijdens het bestellen kan je aangeven of je zelf de modem en/of decoder installeert of dat je de installatie laat uitvoeren door een monteur. Met een doe-het-zelf pakket inclusief handleiding is het niet al te ingewikkeld om alles aan te sluiten.

Hulp nodig bij het overstappen? Bel: 079 88 93 639. Wij helpen je graag verder.