Internetabonnement opzeggen: stappenplan en voorbeeldbrief

Een internetabonnement sluit je af met één- of tweejarig contract. Daarna verlengen providers je contract automatisch, waarbij je het abonnement maandelijks kunt opzeggen. De termijn voor opzegging is dan een maand vooraf.

Marnix de Munck

Marnix de Munck

Specialist Internet

Drie keuzes voor het opzeggen van je internetabonnement

Wanneer kun je een internetabonnement stopzetten?

Je kunt een 1 of 2-jarig abonnement ook eerder opzeggen. Dan verbreek je wel het contract, waardoor je een opzegboete moet betalen. De hoogte van de boete wordt berekend door te kijken naar de looptijd van je contract. Zeg je het abonnement een jaar voor de einddatum op? Dan valt de opzegboete hoger uit dan wanneer je drie maanden voor de einddatum opzegt.

Redenen om je internet op te zeggen

De reden waarmee je je contract stopzet, heeft invloed op hoe het opzegproces in zijn werk gaat. Zo zijn er aparte regels voor stopzegging bij overlijden en hebben veel providers een service voor klanten die gaan verhuizen.

Verhuisdoos van dichtbij
Je internetabonnement opzeggen bij verhuizen is niet altijd nodig

Bij verhuizing

Opzegging bij verhuizing is helaas geen geldige reden. Dat betekent dat je dus een boete moet betalen. Maar gelukkig biedt vrijwel iedere provider een verhuisservice waarbij je internetabonnement gewoon wordt overgezet op je nieuwe adres. Je betaalt dan wat je gewend bent, en de duur van je contract wordt niet verlengd.

Bij overlijden

Een internetcontract ontbinden bij overlijden moet zo simpel mogelijk zijn. Daarom hebben veel providers de regel dat het stopzetten helemaal gratis is wanneer de abonnementhouder overleden is. Het is dan vaak wel nodig om een overlijdensakte te overhandigen. Is er iemand die het contract van de overledene over wil nemen? Dat is vaak ook mogelijk. Het wordt dan kosteloos overgezet.

Bij emigreren

Verhuis je naar het buitenland, dan wordt je abonnement gratis opgezegd op de verhuisdatum. Je betaalt dus geen extra kosten voor de resterende maanden van je contractperiode. Voeg de uitschrijving van de gemeente mee, je arbeidscontract of verklaring van je school in het buitenland.

Bij een klacht over de provider

Het is vervelend wanneer je niet tevreden bent met je provider, maar je internet opzeggen bij een klacht over de provider is niet zomaar mogelijk. Je zult dan toch de gebruikelijke overstapboete moeten betalen. Probeer er eerst uit te komen met de provider door het probleem te bespreken. Misschien is er wel een oplossing beschikbaar.

Bij gewijzigde voorwaarden

Het kan gebeuren dat je internetprovider de prijzen wil verhogen of de snelheid van het internet aanpast. Providers zijn verplicht om dit soort wijzigingen vier weken vooraf aan te kondigen. Pakt de wijziging negatief uit voor jou als klant, bijvoorbeeld bij een fikse prijsstijging? Dan moet de provider je de mogelijkheid bieden om gratis je internetcontract te ontbinden.

Manieren van opzeggen

Er zijn altijd verschillende manieren van opzeggen. Let altijd goed op dat je een bevestiging van je opzegging ontvangt.

Opzeggen per brief

Ga je opzeggen per brief, dan is het belangrijk om je naam, adres en klantnummer op te geven. Sommige providers vragen ook om je geboortedatum of de laatste drie cijfers van je bankrekeningnummer. Geef bovendien duidelijk aan op welke datum je het internetabonnement wilt stopzetten. Vind je het lastig om een goede brief te schrijven? Bekijk dan de vele voorbeeldbrieven op het internet. Onderteken de brief en doe deze in een gefrankeerde envelop. Het postadres van je provider kun je op de website opzoeken. Wil je zeker weten dat de envelop goed aankomt? Stuur dan een aangetekende brief.

Opzeggen per e-mail

Tegenwoordig kun je een internetabonnement stopzetten door een e-mail te sturen. Het is gratis en sneller. Op de website van je aanbieder vind je het juiste e-mailadres. Voor een e-mail gelden eigenlijk dezelfde regels als bij een brief. Benoem alle informatie die de provider nodig heeft en geef duidelijk aan op welke termijn je je internetabonnement wilt stopzetten. Sommige providers bieden een online opzegservice waar je in stappen door het proces heen loopt. Dit maakt het je nog wat makkelijker en je ontvangt

Opzeggen per telefoon

Vaak moet je een keuzeschema doorlopen met telefonisch opzeggen, zodat je bij de juiste afdeling van de klantenservice terechtkomt. Het voordeel van telefonisch opzeggen is dat de medewerker direct alle juiste informatie voorhanden heeft. Dat versnelt het proces. Een groot nadeel van telefonisch opzeggen is dat veel providers je willen overhalen om te blijven. Je moet best sterk in je schoenen staan en duidelijk aangeven dat je je internetabonnement echt wilt stopzetten.

Overstappen naar een andere provider

Voordat je je contract stopzet, is het goed om na te denken over je volgende provider. Waar vind je de beste deals of een betere service? Probeer eerst te bepalen naar welke provider je wilt overstappen, want zo voorkom je dat je een tijd zonder internet zit. Het duurt namelijk een aantal weken voordat je nieuwe internetabonnement in kan gaan.

Wil je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken? Veel providers bieden een overstapservice aan. Zij regelen de overstap van je oude naar je nieuwe provider, zodat jij je helemaal nergens zorgen over hoeft te maken.

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel

Gerelateerde artikelen

Besparen op je abonnement?

Postcode is onbekend
Combinatie is onbekend