internetstoring

Wat te doen bij een internetstoring?

Aargh, zit je net lekker te Netflixen, klapt je internetverbinding eruit! Heel erg vervelend en al helemaal als die storing ook nog eens uren duurt. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt uitproberen om je internet weer aan de praat te krijgen. Ligt het probleem toch echt bij de internetprovider? Dan kun je bij een lange storing (meer dan twaalf uur) geld terugvragen. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

Wat te doen bij internetstoring?

Is er een internetstoring, dan wil je die natuurlijk snel fixen. Maar hoe begin je? We trappen af:

Check je apparaten

Druk de kabels van je televisie, telefoon of computer extra goed aan en check of ze het verder normaal doen. Ontdek je dat er een probleem is met één van de apparaten die je zelf hebt gekocht (en dus niet van je internetprovider hebt gekregen)? Dan kun je het beste advies vragen aan de winkel waar je dat apparaat hebt gekocht.

Zelf je modem, router of decoder checken

Kijk ook naar je modem, router of decoder. Die apparaten heb je meestal van je internetprovider ontvangen toen je het abonnement afsloot. Druk de kabels goed aan. Nog steeds geen internet? Dan haal je de stekker van de modem, router of decoder uit het stopcontact. Wacht 30 seconden en plug ze weer in. Het duurt ongeveer een minuut voor je apparaat om weer op te starten, dus heb even geduld. Als het goed is zie je aan één van de statuslampjes op je modem of het apparaat online is. Vervolgens start je jouw laptop en televisie opnieuw op. Met een beetje geluk, kun je nu het web weer op.

Storing bij de internetprovider

Nog geen succes? Dan zit het probleem waarschijnlijk niet bij je apparaten, maar is er een netwerkstoring bij jouw internetprovider. Neem contact op met je aanbieder. Die kan soms nog wat extra tips geven om bepaalde oorzaken uit te sluiten. En je internetprovider weet of er een netwerkstoring is. Als je een smartphone hebt waarop internet het nog wel doet, kun je storingen ook zelf checken op de website van je provider. Kijk dan bij de actuele storingsmeldingen.

ethernetkabel

Compensatie internetstoring

Sinds één juli 2017 krijgen klanten geld terug bij lange netwerkstoringen. Duurt de storing langer dan twaalf uur en wordt hij niet veroorzaakt door je eigen apparatuur, dan heb je recht op compensatie. Om te kijken of je in aanmerking komt voor compensatie, neem je contact op met de helpdesk van je provider.

Hoeveel compensatie kan ik krijgen?

Hoeveel geld je terugkrijgt? Dat ligt aan hoe lang de storing duurt en wat jouw abonnementskosten zijn. Duurt de storing tussen de 12 en 24 uur? Dan hebt je recht op een bedrag dat gelijk is aan de abonnementskosten die je voor één dag betaalt. Als de storing langer dan 24 uur aanhoudt, krijgt je voor iedere volgende periode van 24 uur de abonnentskosten van één dag terug. Je berekent je abonnementskosten voor één dag door je maandelijkse abonnementskosten door 30 te delen. Ben je een gebruiker van prepaid internet? Dan krijg je 50 cent terug bij een storing langer dan twaalf uur. En als de storing langer dan 24 uur duurt, krijg je voor iedere volgende periode van 24 uur nog eens 50 cent terug. Sommige providers bieden trouwens andere vormen van compensatie aan, bijvoorbeeld extra internetdata. Dat mag alleen als jij ermee akkoord gaat.

Hoe krijg ik de compensatie?

Heb je recht op compensatie, dan neem je contact op met de klantenservice. Dit doe je telefonisch, via een contactformulier op de site of door een mail te sturen. Lukt het niet om tot een goede afspraak te komen, dan kun je een (aangetekende) brief sturen met daarin duidelijk je klacht. Mag dit allemaal niet baten? Dan kun je overwegen om naar de geschillencommissie te stappen. Die commissie beslist bij een meningsverschil wie er gelijk heeft. Neemt de commissie een besluit? Dan moeten u en de aanbieder zich hieraan houden.

Overstappen naar andere internetprovider

Heb je het na de zoveelste storing helemaal gehad met je internetaanbieder? Dan kun je ervoor kiezen om over te stappen naar een andere provider. Glasvezel blijkt over het algemeen het minste aantal storingen te hebben, dus dat kan aantrekkelijk zijn als het bij jou in de straat ligt. Maar overstappen gaat niet zomaar van de ene op de andere dag. Voor je je abonnement opzegt, moet je de provider sowieso eerst de kans geven om storingen te verhelpen. 

Wil of kan de aanbieder dat niet binnen een redelijke termijn, oftewel drie weken? Dan kun je de overeenkomst opzeggen. Je stuurt hiervoor een brief waarin je duidelijk uitlegt dat je jouw internetabonnement opzegt vanwege de vele storingen. Op de website van de Consumentenbond lees je meer over je rechten en plichten rondom opzeggen en overstappen

Wil je overstappen op een andere internetprovider, maar weet je nog niet welke? Op Internetvergelijk.nl vergelijk je gemakkelijk pakketten voor Alles-in-1, internet en tv, internet en bellen en alleen internet met elkaar.

Geplaatst op: 23-09-17

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *