Internet aanvragen

Controleer welke abonnementen je kunt aanvragen voor je woning

Postcode is onbekend
Combinatie is onbekend

Internet aanvragen voor thuis

Wil je internet aanvragen? Misschien heb je eerst nog veel vragen: hoe vraag je internet aan, wat kost het, en hoe lang duurt de oplevering?

Op internetvergelijk.nl maken we het makkelijk voor je. Hier vergelijk je uitgebreid en onafhankelijk alle internetproviders. Het aanvragen en overstappen is snel geregeld met onze vergelijker!

Bovendien bieden we je uitgebreid en eerlijk advies over internetabonnementen aanvragen. Op deze manier vraag je via ons snel het beste internetabonnement aan, voor jouw huishouden.

Met overstappen kun je namelijk flink besparen op de kosten voor internet en televisie. Dus wacht niet langer met het vergelijken en aanvragen van je nieuwe abonnement!

Internet aanvragen en vergelijken op een laptop

Hoe vraag je internet aan?

Volg de volgende stappen om een internetaansluiting aan te vragen: 

  • Vul in onze vergelijktool de gevraagde gegevens in.
  • Heb je een passend abonnement gevonden? Klik op "bekijk".
  • Je wordt doorgestuurd naar de website van de provider.
  • Vul je gegevens en voorkeuren in, en bevestig de aanvraag.
  • Je ontvangt per e-mail een bevestiging van je bestelling.
  • De provider informeert je over de activatiedatum.
  • Er wordt een installatiepakket naar je huisadres gestuurd.
  • Kies je voor de installatieservice, dan installeert een monteur je internetaansluiting.

Let op: er zijn niet alleen meerdere manieren om een internetaansluiting aan te vragen, het kan ook enigszins verschillen per provider.

Hoe lang duurt het voordat je internet wordt opgeleverd?

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je zonder internet komt te zitten. Houd daarom rekening met de oplevertijd. Bij de meeste providers duurt het twee tot drie weken na je aanvraag, voordat je daadwerkelijk van je internetabonnement kunt genieten. Check het overzicht met levertijden om te zien hoe lang het per provider duurt.

De levertijd kan in de praktijk langer duren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je oude internetabonnement nog niet is afgelopen. Je nieuwe provider wacht dan met de aansluiting van je abonnement.

Het beste is om het op safe te spelen, en het abonnement minstens zes weken voordat je hem wil gaan gebruiken aan te vragen. 

Internet aanvragen bij verhuizing

Als je gaat verhuizen, dan moet je eerst controleren hoe lang het contract bij je huidige provider nog loopt. Je gaat, op het moment dat je internet afsluit, een contract voor één of twee jaar aan.

Providers zien een verhuizing niet als een geldige reden om voortijdig af te zeggen. Als je nog binnen de eerste contractduur zit, en je provider op je nieuwe adres levert, dan kun je je abonnement meenemen. Levert je huidige provider niet op je nieuwe adres? Neem dan contact op met je provider om de mogelijkheden te bespreken.

Na de eerste contractduur van één of twee jaar geldt er een opzegtermijn van een maand. Als je wilt overstappen, houd er dan rekening mee dat je op tijd opzegt. Natuurlijk kun je je abonnement ook meenemen als je provider op je nieuwe adres levert. Maar dit is ook een perfect moment om je internetabonnement eens onder de loep te nemen, en te vergelijken met andere internetabonnementen.

Misschien ben je ergens anders goedkoper uit, of heeft een andere provider betere voorwaarden. Sommig providers bieden een internet overstapservice aan, die het overstappen een stukje makkelijker voor je maakt. Maar bij het aanvragen van internet voor je nieuwe woning is dit niet altijd mogelijk.

Hoeveel kost een internetaansluiting?

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoeveel een internetaansluiting (abonnement) kost, want dit hangt van enkele zaken af:

  • De provider waar je internet aanvraagt.
  • Het type aansluiting (DSL, glasvezel of kabel).
  • De internetsnelheid van het pakket.
  • Extra's zoals, installatieservice, overstapservice of wifiservice.

Over het algemeen kost een internetaansluiting tussen de 30 en 100 euro per maand. Het is belangrijk welke verschillende aansluitingen je thuis hebt, en welke internetsnelheid je het beste kunt kiezen.

Bepalend voor de kosten is de keuze voor internet en tv of juist alleen internet. Een abonnement met wifi aanvragen zonder tv-abonnement is altijd goedkoper.

Welke aansluiting heb je nodig?

Vergelijk hieronder de verschillen tussen de drie soorten internetaansluitingen:

  • DSL (ADSL en VDSL) werkt via de telefoonlijn. Deze internetverbinding is verouderd en koper zal op termijn verdwijnen. De snelheid via een DSL-verbinding ligt met 200 Mbps lager dan kabel en glasvezel. Wel heeft DSL een grote dekking in Nederland, en is het de goedkoopste vorm van internet.
  • Kabelinternet gebruikt coaxkabels voor internettoegang. De snelheden variëren van 40 tot 1000 Mbps. Hoewel je geniet van een hoge downloadsnelheid, blijft de uploadsnelheid ver achter bij glasvezel. Wel is er sprake van een stabiele internetverbinding.
  • Glasvezel verstuurt data razendsnel via lichtsignalen. Hiermee haal je het maximale uit je internetverbinding, maar helaas is dit nog niet overal gelegd. Ook is het soms duurder. De snelheid van glasvezel is 1000 Mbps voor zowel downloaden als uploaden.

Je kunt zo’n hoofdaansluiting niet zelf aanleggen in huis. Dit komt doordat de providers en netwerkbeheerders hier verantwoordelijk voor zijn.

Hoeveel snelheid je nodig hebt, hangt helemaal af van je internetverbruik. Niet alleen wat je op het internet doet, maar ook hoeveel mensen tegelijkertijd gebruikmaken van het internet. Zijn er meer personen in huis tegelijk online, dan raden we minimaal 100 Mbps aan.

Test eerst je huidige internetsnelheid voordat je internet gaat aanvragen. Dan weet je als uitgangspunt of je hier genoeg aan hebt.

Geen internetaansluiting in huis?

Heb je geen vaste internetaansluiting in je meterkast? Het kan dan zijn dat de aansluiting mogelijk is verwijderd of verplaatst door de vorige bewoner. Je kunt dan enkele zaken overwegen.

  • Neem contact op met je huidige provider, want zij zijn eigenaar van het netwerk, of ze hebben een contract met KPN of een andere netwerkeigenaar. Niet de klant zou dus actie moeten ondernemen maar je provider. Gaat het niet om glasvezel of DSL, maar om coax, neem dan contact op met Ziggo of Delta.
  • Zoek naar aansluitpunten ergens anders in je woning. Het kan zijn dat je deze bijvoorbeeld in je woonkamer kunt terugvinden, en niet in je meterkast.
  • Bij een nieuwbouwwoning kun je een aanvraag doen voor een hoofdaansluiting via de website mijnaansluiting.nl.

Vraag altijd een internetaansluiting aan via de provider, zelf een aansluitpunt maken is onbegonnen werk. Daarnaast is de provider eigenaar is van het netwerk, en van het aansluitpunt in je woning.

Ben je geholpen met deze pagina?

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

0 reacties op dit artikel